torsdag 10 oktober 2013

Analytikerna och iPhone


Den som följt analytikernas försök att förstå Apple har bjudits på vissa hejdlösa turer under åren. Asymco gjorde en ironisk sammanställning över vad analytikerna hade lyckats sammanställa för galna prognoser för Apples vinst de senaste åren, se bild nedan.

Ingen kunde, enligt gällande konsensus, växa på det sätt som Apple gör och därför skulle tillväxten snarast ned. Lite som när man skämtar om militären "Om karta och verklighet inte stämmer så gäller karta".

Vissa som kanske inte hänger med så väldigt bra skulle förstås kunna påpeka att årets vinstminskning är just den som analytikerna efterlyste i flera år, men då missar man helt de krafter som gjorde att 2012 blev ett så sanslöst bra år- framförallt att Apple plötsligt fick väldigt många, stora nya telekomoperatörer som kunder och att iPhone 4S var mycket billig att tillverka eftersom den skilde sig så lite mot iPhone 4 vars tillverkningskostnader sjunkit med tiden. Apples omsättning har dock alltid ökat år för år, så också i år.

Tokerierna just nu består istället i att försöka uppskatta antalet sålda iPhones. Inför premiärhelgen för iPhone 5S/C hade analytikerna gissat sig till en knapp ökning, eller i vissa fall ingen ökning alls från förra årets premiärs fem miljoner sålda. Hur kan en vettig (?) människa tro något sånt när Apple dels släppte två nya modeller istället för en och när man släppte dem i Kina samma helg?



När Apple sedan rapporterade nio miljoner sålda så blev det väldigt tyst... i några minuter. Själv tänkte jag att denna väldiga ökning på 80 % inte gärna kunde trollas bort eller tonas ned, kanske dags för lite självrannsakan...? Inte då. Gene Munster på Piper Jaffray (han som i flera år förutspått en Apple-TV-apparat) som förra året trodde på 10 miljoner sålda trodde i år istället på fem miljoner och ville nu få det till att Apple bara såde 5,5 miljoner minsann och följdaktligen inte egentligen menade "sålda" när de skrev "sålda" utan utleveranser. Trots att Apple aldrig hade rapporterat på det sättet tidigare, det förmodligen skulle anses vara vilseledande och, om inte annat, Apples meddelande om att man skulle komma att så tidigare guidning pga stark försäljning talade sitt tydliga språk. Andra sade rakt ut att Apples resultat helt enkelt var dåligt pga en logik som INGEN vettig människa kan förstå, bl.a. av den galne analytikern Peter Misek.




Att analytikerna inte kan Apple är förstås ingen nyhet men att inkompetensen är så total att man kunde tro att Apple skulle landa på liknande siffror som förra året är riktigt illa och att sedan skylla denna inkompetens på Apple är bisarrt (själv trodde jag på minst 50 % ökning, vilket jag f.ö. twittrade dagen före så ingen tror att jag tippar efter att matchen spelats och kommenterar detta i vanlig ordning.....).



Vad kan då detta säga om framtida kvartals försäljning? Apple ökade alltså sin försäljning från fem miljoner till nio, allt annat är lika utom: Kina som förra året sålde två miljoner inkluderades och DoCoMo var ny operatör i Japan. Alltså måste vi räkna med Kinas två miljoner och har en ökning på två miljoner från sju, vi behöver inte bry oss om att Docomo är med nu eftersom detta helt enkelt är en av de saker som ökar försälningen konstant från förra året.

En rimlig uppskattning är alltså att Apple nu säljer ~30 % fler iPhones mot förra året. Det är alldeles för optimistiskt att tro att detta ger genomslag fullt ut i det nyss avslutade kvartalet men för julen är det en helt och hållet rimlig uppskattning. Sen kan förstås tillgång och andra effekter som att 5C vänder sig till en ny marknad och troligen sålde väl lite bland de köande som förstås till stor del är personer som vill ha det allra hetaste från Apple (guldmodellen av 5S).

Det är enligt mitt sätt att se det högst troligt att Apple kommer att öka sin julförsäljning rejält detta år från de 48 miljonerna förra året och inte till de dryga 50 miljoner som analytikerna tror. Detta betyder över 60 miljoner sålda. Den som tycker det låter mycket ska veta att försäljningen året innan hade ökat med 25 % öppningshelgen följt av julkvartalet som ökade med nästan 30 %.

Det är INTE vad marknaden räknar med vid nuvarande kurs (490 dollar).



5 kommentarer:

  1. Säljer de 60 miljoner julkvartalet kommer det inte ens ta 5 minuter efter rapport innan någon hunnit lägga ute en artikel som handlar om varför det *egentligen* inte är bra för Apple. Helst med en rubrik som avslutas med ett frågetecken? Om man kunde få ett odds på en sån händelse skulle det vara 1.0. Om nån tog det ens...

    SvaraRadera
  2. vad har du för (rimligt) riktkurs för Apple? Och vart tror du att kursen kommer att hamna i höst nästa år (det är faktist det som är viktigt!)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen riktkurs, jag konstaterar bara att om Apple lyckas hålla den takt de håller idag vad gäller att utveckla befintliga produkter och sprida sitt ekosystem (bilar, handel osv) samt forsätta att med några års mellanrum introducera nya produkter så kommer aktien att flerdubblas med tiden.

      Vad är det som är viktigt med var aktien står nästa höst? Det viktiga är på lång sikt, fem år eller längre.

      Företag som gör "allting" rätt kommer med tiden att uppvärderas av marknaden.

      Radera
    2. Aktievärden är självklart viktigt. Värdet på min aktiedepå är direkt proportionell med aktiekursen.

      Jag är inte en sentimentalist som äger en aktie pga att man tänker att den är en finnt bolag. Det är klart för mig att det är marknadens syn som gör att värdet på mina aktier sjunker eller ökar. Så klart, till viss grad är marknaden åsikt styrd av företagens vinnst, men det är naivt att tro att det är allt.
      Realiteten är att aktiekursen styrs av många andra faktorer. Till exempel alla analytiker som man ofta kallar löjliga, kan göra att mina aktier sjunker 50% i värde (och det spelar inte roll om de har rätt eller inte). Om sånt händer, kan jag vara nöjd, och tänka att jag är rätt, men fattigt och hoppas att det kommer att vända, eller kan jag acceptera realiteten och säga att det är börsen (andra människor) som bestämmer värdet, oberoende på min åsikt (sann eller inte).

      Ta till exempel en målning. Jag kan tycka att det är den finaste som finns, men om specialistera säger att den är kass, och det finns därför ingen köpare, då har den inget värde.

      Man kanske ska identifiera de personer, nyheter etc som har den största påverkan på en aktie och ta hänsyn till de, istället för att vara naiv och tycka att man är rätt och till slut kommer allt att bli bra. Hitta de fiskar som stimmen följer efter.

      men men, jag är nybörjare med aktier och betydligt mindre framgångsrik än du, så du har säkert rätt. Jag tänkte bara skriva några tankar och varför tycker jag att fundamental analysis förenklar realiteten :-)

      Radera
    3. Skilj på värde och pris. Ingenting är viktigare. På kort sikt påverkas priset på vilken tillgång som helst av alla möjliga saker, inte minst sensationella skriverier, men på lång sikt värderas aktier hyfsat korrekt. H&M är ett bra exempel, den har fallit och stigit över åren i tankt med kvartalsrapporter och kriser ute i världen, men om du tar 10- eller 20 årsgrafer över aktien ser du att priset hyfsat följer intjäningsförmågan och utsikterna för företaget, dvs de stiger med H&M:s framgångar decennium efter decennium.

      Köp när det är billigt och håll aktierna länge så kommer de att värderas upp, ibland långt över vad deras sanna värde är.

      (Sant värde=företagets samlade framtida fria kassaflöden diskonterat till nuvärde.)

      Radera